Hem » AUDI Q2 2021

AUDI Q2 2021

AUDI Q2 2021

För fyra år sedan satte Audi en trendsättare på vägen med Q2, och det var en stor framgång. Nu visar den kompakta SUV: n sin progressiva karaktär ännu tydligare – med en ännu mer slående profil med nya strålkastare på utsidan och ytterligare Audi connect-tjänster och förarassistentsystem på insidan. Audi Q2 är en riktig blickfång – och nu är det ännu roligare att köra.

Principen för polygoner: den yttre designen

Audi Q2 är en robust allround för vardagligt bruk och fritid vars karaktär återspeglas i karosseriet: De är sportiga, långsträckta och kraftfulla samtidigt, och hörnen och kanterna ger den kompakta SUV: n ett säkert utseende. Som ett resultat av sin revision har Q2 blivit några millimeter längre och mäter nu 4,21 meter (13,8 fot), medan bredden (1,79 meter) och höjden (1,54 meter (5,1 fot)) har förblivit desamma . Dragkoefficienten 0,31 (med sportupphängning) är ett toppvärde i segmentet.

Formgivarna har nu applicerat polygonmotivet, som redan kännetecknar fram- och axellinjen, även på bakänden. Stötfångaren har en integrerad spridarinsats med stora femsidiga polygoner. Fronten har också modifierats, med ytorna under strålkastarna framträder på ett mer slående sätt. Den åttkantiga enkelramen är något lägre, vilket gör att den främre delen verkar bredare. Dess insats tolkar också polygonmotivet. De avancerade utrustningslinjerna och S-linjen har smala slitsar mellan kylargrillen och huven som påminner om Audi Sport quattro, en ikon för märket. De stora implicita luftinloppen verkar också ännu mer uttrycksfulla, särskilt i S-line.

På kundens begäran: LED- eller Matrix LED-strålkastare

LED-strålkastare kommer nu som standard i Audi Q2, och Matrix LED-strålkastare finns som tillval. Sju individuella lysdioder som sitter i en delad modul ger ett intelligent styrt helljus. Den lyser alltid upp vägen så ljust som möjligt utan att blända andra trafikanter. Tio ljusdioder installerade bakom romboida optiska komponenter genererar dagsljus, medan ytterligare sju lysdioder genererar det dynamiska blinkersljuset.

För backlyktorna kan kunderna välja mellan två LED-versioner – med eller utan dynamisk blinkers. Om Matrix LED-strålkastare är ombord kommer den dynamiska svängsignalen som standard också i bakänden. Dessutom uppmärksammar strålkastarna och bakljusen nya Q2 med ljussekvensering när bilen är låst och upplåst.

Färgpaletten på den kompakta SUV-enheten innehåller fem nya färger: Apple-grönt firar premiär med Audi och Manhattan-grå, Navarra-blå, pilgrå och turbo-blå är nya med Q2. Bladen på C-stolparna är målade i fordonets färg eller förvaras i svarta, grå och silver nyanser, beroende på utrustningslinjen. Det finns ett urval av tre versioner för tillbehör i den nedre delen av karossen: Svart svart i grundversionen, Manhattangrå i den avancerade linjen och fordonets färg i S-linjen.

Ny paketstrategi: interiör och utrustning

Den rymliga interiören i Audi Q2 rymmer fem passagerare. Inredningen återspeglar det strama formspråket i deras exteriör. Luftventilerna och växelspaksknappen, eller väljarspaken på S tronic, har ett nytt utseende. Q2-kunder kan beställa interiör S-linjen istället för grundvarianten, och båda interiörversionerna kan kombineras fritt med de tre yttre varianterna. Med det extra ljusbelysningspaketet som tillval har trimlisten på instrumentpanelen och knäskyddet på mittkonsolen elegant bakgrundsbelysning.

Dinamica-mikrofibermaterialet är ett nytt tillskott i sortimentet och kommer att ersätta Alcantara-materialet. Audi har buntat alla klädseln och färgerna i åtta paket, varav fyra tilldelas den grundläggande inredningen, medan de andra fyra tilldelas den inre S-linjen. Extrautrustningen är också buntad i paket, eftersom detta ger en bättre överblick över det omfattande utbudet under konfigurationen. Oavsett om det är klimatkontroll, komfort, funktion, interiör, infotainment eller hjälpsystem: Alla paket har sammanställts så att de tillgodoser kundernas önskemål. Audi kommer att lansera denna strategi i alla modellserier i framtiden och anpassa dem till respektive preferens på de viktiga globala marknaderna.

Q2: s tillvalsutrustning inkluderar sportsäten med uttalade sidostöd, ett höjdjusterbart passagerarsäte, tvåzons automatisk luftkonditionering och extra uppvärmning. Bagageutrymmet i den kompakta SUV: n kan hantera oförändrade 405 liter (14,3 cu ft) och expanderar till 1 050 liter (37,1 cu ft) när baksätets rygg fälls ner. En kraftig baklucka och en släpvagn finns som tillval.

Digital värld: drift, skärmar, infotainment och Audi connect

Räckvidden när det gäller drift och skärmar är också strukturerad i flera nivåer. Den sträcker sig från ett analogt instrumentkluster och MMI-radio plus med DAB + till Audi virtuella cockpit med en 12,3-tums diagonal och MMI-navigering plus med en 8,3-tums skärm. Den manövreras via en vridknapp på mittkonsolen (MMI touch) eller via ett röststyrningssystem i naturligt språk. Moduler som Audi telefonlåda i två versioner – med och utan laddningsfunktion – avrundar hårdvaruprogrammet. Bang & Olufsen Premium Sound System, som driver 14 högtalare med en effekt på 705 watt, är unik i det lilla SUV-segmentet.

MMI-navigering plus innehåller en LTE-modul för snabb dataöverföring och en Wi-Fi-hotspot, som passagerarna kan använda för att ansluta sina mobila enheter. Det bästa infotainment-systemet introducerar Audi connect-tjänsterna i Q2, inklusive trafikinformation online. Tjänsterna från Audi connect nödsamtal och service och Audi connect fjärrkontroll är nya tillägg. De gör det möjligt för ägaren att låsa fordonet på distans eller till exempel kontrollera bränslepåfyllningsnivån och räckvidden. För att göra detta kan ägaren använda den gratis myAudi-appen på sin smartphone. Kunder som vill inaktivera överföringen av data kan aktivera det nya sekretessläget i MMI-systemet.

Fem kraftfulla enheter: tre TFSI- och två TDI-motorer

Audi Q2 lanseras på den tyska marknaden med en kraftfull bensinmotor: 1,5 TFSI ger 110 kW (150 hk) och producerar 250 Nm (184,4 lb-ft) vridmoment. I NEDC-cykeln förbrukar den raffinerade fyrcylindriga motorn bara 5,4-5,1 liter bränsle per 100 kilometer (43,6-46,1 US mpg), vilket motsvarar koldioxidutsläpp på 124-116 gram CO2 per kilometer (199,6-186,7 g / mi ). Vid låga belastningar och motorhastigheter inaktiverar dess effektivitetssystem, cylinder on demand (COD), den andra och tredje cylindern tillfälligt.

Ytterligare TDI- och TFSI-motorer kommer att läggas till före utgången av 2020. Alla motorer överensstämmer med den nya Euro 6 AP-utsläppsnormen och dieselmotorernas dubbeldoseringsteknik minimerar NOx-utsläppen. Två SCR-katalysatorer fungerar tillsammans: den ena är placerad direkt bakom motorn och den andra är installerad i fordonets golv. De täcker olika driftssituationer och kompletterar varandras effekter.

Q2 med 1,5 TFSI-motorn rullar av monteringslinjen med en manuell sexväxlad transmission som standard, med sju-växlad S tronic som tillval. quattro fyrhjulsdrift finns för vissa motorversioner. Dess koppling med flera plattor, som överför en del eller hela motormomentet till bakhjulen efter behov, tillhör en ny generation. Den är cirka ett kilo (2,2 pund) lättare än sin föregångarmotor samtidigt som den erbjuder ökad effektivitet tack vare olika detaljer som lager och oljetillförsel.

Grundkaraktären i Q2: sportig och smidig

Även med standardbeklädnaden är kompakt Q2 en smidig SUV. Progressiv styrning, som blir alltmer direkt när styrrörelsen ökar, kommer som standard. Det ökar hanteringen och fordonsdynamiken under manövrering och på slingrande vägar.

På begäran kommer Audi att leverera en sportupphängning som sänker kroppen med tio millimeter (0,4 tum). Alternativt finns upphängningen med spjällreglering, vilket ytterligare ökar avståndet mellan komfort och dynamik. Det inkluderar Audi drive select dynamiskt hanteringssystem, som också finns separat.

Utbudet av hjul och däck börjar med 16-tums och 205/60 format. På toppen av sortimentet finns 19-tums hjul från Audi Sport med 235/40 däck. Tre nya fälgdesigner kompletterar erbjudandet. Med nästan 15 centimeter (5.9 tum) markfrigång klarar Audi Q2 sig också på lätt terrängterräng och ESC-stabiliseringskontrollen har ett integrerat terrängläge.

Från klassen i full storlek: förarassistanssystemen

Assistanssystemen för Q2 kommer direkt från klassen i full storlek. Det vanliga Audi pre sense-frontsystemet använder radar för att observera området framför bilen för att undvika olyckor eller minska deras svårighetsgrad. Varningen om körfält ingår också som standard. De valfria systemen är indelade i paketen ”Drive”, ”Safety” och ”Park”. Hjälppaketet Park inkluderar en backkamera och parkeringssystemet plus. Parkeringsassistenten, som kan styra bilen automatiskt in och ut från parkeringsplatser, finns som uppgradering. Hjälppaketet Säkerhet inkluderar sidassistans, bakre trafikhjälp och Audi pre sense basic och Audi pre sense baksystem.

Hjälppaketet Drive innehåller ett nytt avancerat system, den adaptiva kryssningsassistenten, som finns tillgänglig i kombination med MMI-navigering plus Audi virtuella cockpit och S tronic. I många situationer har föraren möjlighet att låta detta system till stor del ta över uppgifterna att accelerera, retardera och styra i körfältet. För att bibehålla sidostyrning behöver föraren bara försiktigt röra vid den kapacitiva ratten, som ingår i systemet, för att bevisa att de är uppmärksamma. Den adaptiva kryssningsassistenten fungerar över hela hastighetsområdet. I kombination med det kamerabaserade igenkännandet av trafikskyltar orsakar det att bilen avtar automatiskt i vissa situationer, till exempel när man närmar sig stadskyltar. Q2 accelererar så snart en högre hastighet tillåts igen.

Priser: från ca 25 000 euro, ”utgåva ett” vid marknadsintroduktion

Försäljningen av Audi Q2 på den europeiska marknaden börjar i september 2020. I Tyskland börjar priserna på cirka 25 000 euro. Med 1,5 TFSI-motorn med 150 hk, priserna för Q2

börja med 27196,64 EUR. Marknadslanseringen kommer att åtföljas av specialutgåvan ”edition one” med exklusiv utrustning. Den är målad i äpplegrön eller pilgrå, med en S-stötfångare med grå kontrastfärg och en stor takkantspoiler som lägger till accenter. Tillbehör som spegelhattar och Audi-ringar är svartmålade. Matrix LED-strålkastare, 19-tums hjul från Audi Sport och sportupphängningen förstärker utseendet ytterligare.

I interiören har Q2 ”edition one” S-interiören. Huvudbeklädnaden består av svart tyg med stengrå kontrasterande sömmar som pryder de konstgjorda läderöverdragna för sportsätena, som också är svarta. Posterna har belysta aluminiumpaneler. Pedalerna och fotstöden är gjorda av rostfritt stål och fälgen på sportläderratten är platt i botten. Det omgivande belysningspaketet plus och bakgrundsbelysta avrundningar avrundar utrustningen.