Hem » Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq är den första lyx-SUVen på elbilmarknaden.

Cadillac säger att både bakhjulsdrivna(med 1 motor) och fyrhjulsdrivna(med dubbla motorer) kommer att erbjudas, och att dess nya Cadillac Lyriq kommer att ha ett körområde på mer än 482km. Lyriq har designats från grunden på General Motors nya skalbara batteriarkitektur; företaget hävdar ett lågt tyngdpunkt och ett rymligt utrymme som fördelar med den dedikerade EV-arkitekturen. Lyriq borde säljas någon gång i slutet av 2022 som 2023-modell.

Motor, växellåda och prestanda

Cadillac Lyriq kommer som standard att vara bakhjulsdriven med en elektrisk motor på bakaxeln; fyrhjulsdrift är valfritt och lägger till en andra motor framtill för att driva framhjulen.

Cadillac har inte kommunicerat några detaljer om Lyriqs elektriska drivlinje hittills, så vi vet inte så mycket om motorstyrkor ännu. Hur som helst är accelerationen kommer att vara snabb, åtminstone vid lägre hastigheter, tack vare den direkta kraftöverföringen till hjulen. Jaguar I-Pace, till exempel, hoppade till 100 km/h på bara 4,3 sekunder under tester; Vi förväntar oss att Cadillac Lyriq ger liknande resultat.

 

Räckvidd, laddning och batteritid

General Motors lanserar en rad ny EV-batteriteknologi med Lyriq som heter Ultium. Den skalbara tekniken gör det möjligt för biltillverkaren att producera batterier som sträcker sig i storlek från 50,0 kWh till 200 kWh, även om den största storleken sägs vara reserverad endast för stora EV-pickupbilar som den kommande GMC Hummer EV SUT.

Cadillac hävdar att Lyriq kommer att erbjuda ett batteri med cirka 100 kWh kapacitet och borde kunna köra områden på mer än 482 km per laddning. DC-snabbladdning kommer att vara standard men Lyriq kan också laddas hemma från eluttaget.