Polestar 4
Polestar har introducerat Polestar 4, en eldriven prestanda-SUV coupé och den andra SUV:en i varumärkets produktlinje. Polestar 4 förvandlar aerodynamiken hos en coupé och utrymmet hos en SUV till en ny typ av SUV coupé. Designelement som först sågs på Polestars konceptbilar har nu förts till produktion i den snabbaste Polestar-produktionsbilen hittills. Polestar 4 är positionerad mellan Polestar 2 och Polestar 3 i storlek och pris.
”Med Polestar 4 har vi tagit en grundläggande ny approach till SUV coupé-design. Istället för att bara modifiera en befintlig SUV genom att ge den en snabbare taklinje och därigenom kompromissa med element som bakre takhöjd och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av SUV coupé som hyllar bakre passagerarkomfort och upplevelse,” säger Thomas Ingenlath, Polestar-VD.
Design
Som ett designorienterat varumärke fortsätter Polestar 4 designelementen från Polestar Precept-konceptbilen. Detta inkluderar att eliminera bakrutan vilket möjliggör en ny typ av fördjupad bakre passagerarupplevelse, och separeringen av de dubbla frontlyktorna med unik Polestar-ljussignatur – kompletterad av Polestar-emblemet med millimeterprecision-belysning från nedan.
Aerodynamisk effektivitet förbättras genom den låga fronten, infällbara dörrhandtag, plan glasning med ramlösa fönster, bakre aeroblade och luftflödesoptimering runt bakre ljuslisten.
Polestar 4 är en D-segment-SUV-coupé byggd på den hållbara plattformen Sustainable Experience Architecture (SEA), utvecklad av Geely Holding. Bilen har en stor kaross och en lång hjulbas på 2 999 mm. Totallängden är 4 839 mm, bredden är 2 139 mm och höjden är 1 544 mm, vilket ger generösa interiöra proportioner, särskilt i baksätet där passagerarna kan njuta av en intim miljö och justerbara ambienta belysning inspirerad av solsystemet.
Bilen har en standard fullängds glastak som kan väljas med elektrokrom funktion, vilket ger möjlighet att anpassa opaciteten efter humör. Taket sträcker sig över huvudena på baksätespassagerarna eftersom det inte finns något bakfönster, vilket ger en unik interiör miljö. En separat skärm för media- och klimatkontroll finns mellan framsätena, som gör det möjligt för baksätespassagerare att justera inställningarna. Den digitala bakspegeln har ersatts av en högupplöst skärm som visar en realtidsbild från en kamera monterad på taket, vilket ger bättre sikt bakåt än vad de flesta moderna bilar erbjuder.
Skärmen kan stängas av så att föraren kan se baksätespassagerarna istället. Det är den snabbaste produktionsbilen som märket någonsin har utvecklat, med en 0-100 km/h acceleration på bara 3,8 sekunder och en maxeffekt på 400 kW (544 hk). Bilen finns tillgänglig med både dubbel- och enkelmotoralternativ, med bak- och fyrhjulsdrift. Batterikapaciteten är på 102 kWh, vilket ger en preliminär räckvidd på upp till 350 miles WLTP. Polestar har ett cirkulärt och lågkolhaltigt material, vilket inkluderar åtgärder för ökad transparens i leverantörskedjan.
En full livscykelbedömning (LCA) som visar bilens sanna koldioxidavtryck kommer att publiceras tillsammans med Polestar 4-produktsustainabilitydeklarationen 2024.