Porsche Cayenne
Porsche har förfinat sin framgångsrika SUV, Cayenne, på ett omfattande sätt. Den har nu ett höggradigt digitaliserat display- och kontrollkoncept, ny chassisteknologi och innovativa högteknologiska detaljer.
Michael Schätzle, som är ansvarig för Cayenne-serien, säger att det är en av de mest omfattande produktuppgraderingarna i Porsches historia.
Cayenne har högupplösta HD Matrix LED-strålkastare som anpassar ljuset till alla körförhållanden, ett luftkvalitetssystem som filtrerar bort föroreningar från luften inne i bilen och för första gången en egen infotainmentskärm för framsätespassagerarna så att de kan till exempel streama filmer under resan. Med sin omfattande uppgradering av designen och ett kraftfullare motorprogram betonar Cayenne sitt anspråk på att vara den sportigaste bilen i segmentet.
Digitaliserad och förarfokuserad: Porsche Driver Experience
Porsche har integrerat ett reviderat design- och kontrollkoncept i nya Cayenne för att förbättra förarupplevelsen. Funktioner som föraren använder ofta är nu placerade intill ratten, medan växelväljaren har flyttats till instrumentpanelen. En balans mellan digitala och analoga element har också uppnåtts, med en stor 12,6-tums digital instrumentkluster och en 12,3-tums PCM-skärm. För första gången erbjuds en 10,9-tums display som passageraren kan använda för att styra infotainmentsystemet och streama videofilmer. En speciell folie hindrar föraren från att se denna skärm.
Förfinad design, innovativ ljusteknologi
Nya Porsche Cayenne har en ny, mer uttrycksfull design med en bredare front och nya strålkastare som standard eller HD Matrix LED-strålkastare som tillval. En luftrenare, med en sensor för att upptäcka dammpartiklar och en joniserare för att ta bort föroreningar, har lagts till. Dessutom har nya assistanssystem introducerats, inklusive kurvtagningsassistans, farthållare, och förbättrad adaptiv farthållare, vilket ökar säkerheten för föraren i olika trafiksituationer. Bilen finns också i nya färger och lättviktspaketet sparar upp till 33 kg.
Ökad bredd mellan komfort och prestanda
Porsche har nu utrustat Cayenne med stålfjädring och Porsche Active Suspension Management (PASM) från fabriken. De nya stötdämparna med tvåventilsteknologi och separata steg mellan kompression och återfjädring ger en bättre prestanda under alla körförhållanden. Dessutom har komforten vid låga hastigheter ökat, kurvtagningsförmågan har förbättrats och nigning och krängning har minskat betydligt. För en ännu bättre körupplevelse kan den nya luftfjädringen med tvåkammars tvåventilsteknologi användas. Den förbättrar körupplevelsen med en mjuk fjädringskarakteristik som stabiliserar fordonet och förbättrar köregenskaperna på väg och i terräng. Samtidigt minskar den adaptiva luftfjädringen karossrörelser vid dynamiska körsituationer och erbjuder tydligare skillnad mellan inställningarna Normal, Sport och Sport Plus.
Ny Hybridmodell, upp till 90 km räckvidd på el
I Europa debuterar nya Cayenne med tre olika motoralternativ. En fyra liter stor V8-biturbomotor ersätter V6-motorn i Cayenne S och ger maximal effekt på 474 hk och ett vridmoment på 600 Nm. En optimerad tre liters V6-turbomotor är instegsmodellen och Cayenne E-Hybrid har en sexcylindrig motor och en ny elmotor som ger totalt 470 hk. Med ett högspänningsbatteri på 25,9 kWh är en elräckvidd på upp till 90 km nu möjlig.
Utökad standardutrustning från 950 000 kronor
Porsche har utökat standardutrustningen i Cayenne med Matrix LED-strålkastare, Porsche Active Suspension Management, 20-tumsfälgar, parkeringsassistans och mer. Priserna i Sverige börjar på 950 000 kr och de nya modellerna finns tillgängliga för beställning nu.