Hem » Kommer den revolutionerande Tesla vindrutetorkaren att debutera på Cybertrucken?

Kommer den revolutionerande Tesla vindrutetorkaren att debutera på Cybertrucken?

Den platta vindrutan på den elektriska pickupen TESLA CYBERTRUCK kan vara perfekt för det.

Redan i september 2019 presenterade Tesla en revolutionerande vindrutetorkare  men det har vi inte sett i någon bil hittills, kan Cybertruck vara rätt kandidat för det med tanke på den platta vindrutan? Några av dess egenskaper tyder på att denna torkare skulle passa perfekt för den elektriska pickupen.

Innan vi pratar mer om denna perfekta matchning är det viktigt att förstå hur vindrutetorkarens design gör det till en revolution. Den har en enda torkare, även om den också kan fungera med två av dem. Det som gör det unikt är att vindrutetorkaren använder sig av ett elektromagnetiskt rörligt block som glider längs en styrskenan.

Det bästa sättet att förstå detta är genom att föreställa sig hur en magnetisk levitation(Maglev) fungerar. Det rörliga blocket skulle vara som maglev som rör sig från ena sidan av vindrutan till den andra. Torkaren är fäst till den enda friktionskällan av uppenbara skäl. Och det är den största fördelen det ger.

 

Med mindre friktion skulle en sådan vindrutetorkare behöva mindre energi för att fungera. Som ni redan vet försöker tillverkarna att drar ner på det minsta lilla för att spara energi i en elbil men i Teslas fall finns det ett annat behov: Autopilot och FSD arbetar enbart med kameror. Denna nya torkare skulle säkerställa att vindrutan ger en bättre vy än det traditionella systemet.

Även om vi inte har någon aning om Tesla någonsin kommer att lyckas få det att fungera, verkar Cybertruck vara det bästa fordonet för företaget att testa det.

De allra första fordonen hade platta vindrutor på grund av den tillgängliga glasteknologin. De övergavs sakta på grund av att de var mer ömtåliga och benägna att bryta med stenar eller till och med större insekter, särskilt vid motorvägshastigheter. I Cybertrucks fall är det inte ett problem. Den elektriska pickupen använder aluminiumoxynitrid, även känd som Tesla Armor Glass.

En annan stor uppgift skulle vara att eliminera vindrutetorkare som helhet, antingen med hydrofoba material eller aerodynamiska lösningar som skapade en ”lufttorkare” för att hålla saker och ting tydliga. Men detta är något som många försökte tidigare och aldrig lyckats. Om Tesla kan få maglevtorkaren att nå produktion utan tillförlitlighet eller kvalitetsfrågor, i någon av dess fordon, skulle det definitivt vara en vinst.

Fler inlägg om elbilar.